Korekta tekstu – 8 kroków, by doszlifować treść
Masz wiele kreatywnych pomysłów na teksty, ale nigdy nie jesteś zadowolony z końcowego efektu? Zawsze coś Ci w nich nie gra, ale sam do końca nie wiesz co? Właśnie dlatego korekta tekstu jest tak ważna, bo pozwala dostrzec błędy i niedoskonałości, które umykają podczas pisania.
Czytaj dalej i dowiedz się, jak szlifować swoje treści, by zwracały uwagę, dostarczały satysfakcjonujących odczuć i prowadziły do docelowej konwersji (zakupu, aktywizacji itp.).
1. Pamiętaj, by tekst miał 1 cel
Przeczytaj tekst i odnotuj liczbę poruszonych wątków. Czy pojawiło się w nim sporo dygresji? A może doszukałeś/aś się kilku CTA (skomentuj, kup, skontaktuj się, udostępnij itp.)?
Taki stan rzeczy może wywołać w czytelniku frustrację, gdyż zazwyczaj szukamy maksymalnie prostych odpowiedzi i jasnego kierunku działania. Skup się na 1 temacie i zakończ tekst najlepiej 1 wezwaniem do działania.
Pamiętaj, że kolejne wątki możesz przekuć w nowe treści, które pogłębią zagadnienie. W ten sposób zbierasz pomysły na kolejne teksty i unikasz chaosu w swoich treściach.
2. Sprawdź ton i język komunikacji
Jeśli posiadasz strategię komunikacji, sprawdź zgodność tekstu z założeniami. Korekta tekstu to właściwy moment, by ponownie przyjrzeć się takim elementom jak:
- archetyp marki (Opiekun, Buntownik itp.);
- ton marki (oficjalny, bezpośredni itp.);
- język komunikacji grupy docelowej (w zależności od płci, wieku, zainteresowań, wykształcenia itp.).
Jeśli masz problem, by o tym pamiętać, sprawdź, jak odmiennie wygląda komunikacja wśród Zetek w porównaniu do Pokolenia X.
3. Nie zapomnij o słowach kluczowych
Pamiętaj, że korekta tekstu to nie tylko poprawa błędów językowych, ale także optymalizacja pod kątem SEO. Słowa kluczowe są szczególnie ważne w tekstach na strony internetowe. To m.in. z ich pomocą algorytm Google poprawnie indeksuje treść pod właściwą tematykę.
Nie zapominaj jednak o słowach kluczowych w postach na social media. Raporty wskazują, że coraz więcej użytkowników woli szukać informacji w mediach społecznościowych niż przez wyszukiwarki internetowe.
4. Zastosuj sztuczki copywriterskie
Korzystaj z formuł copwriterskich jak AIDA (Attention, Interest, Desire, and Action). Dzięki temu każdy Twój tekst może przypominać lejek reklamowy i prowadzić czytelnika od zwrócenia uwagi po wykonanie docelowej konwersji (udostępnienie posta, zapisu na newsletter, zakupu itp.).
Oddaj swoje treści w profesjonalne ręce
5. Upewnij się, że twój tekst „płynie”
Zadaj sobie pytanie, czy każde kolejne zdanie i akapit wynika z poprzedniego. To bardzo ważne, by Twój tekst nie przypominał luźnych przemyśleń podobnych do notatki.
Korekta tekstu to dobry moment, by zasięgnąć opinii z zewnątrz, bo Ty, jako autor tekstu, możesz nie być obiektywny.
6. Uprość swój tekst i nadaj mu dynamizmu
Po pierwsze, pozbądź się zdań wielokrotnie złożonych i postaw na krótsze komunikaty. Lepiej zastosować 2 krótkie zdania niż 1 na kilka linijek.
Po drugie, zamień stronę bierną na stronę czynną, co wyróżni bohatera tekstu oraz jego czyny. Dzięki temu Twoje teksty nie będą już brzmiały jak pisma urzędowe.
Po trzecie, pozbądź się zapychaczy tekstu, czyli słów, które są całkowicie zbędne, np. „generalnie”. Bez nich Twój tekst zyska dynamizmu.
7. Upewnij się, że tekst umożliwia skanowanie i jest wizualnie przystępny
Czy w Twoim tekście są te elementy?
- Pierwsze zdanie w akapicie, które pełni rolę nagłówka określającego temat danej sekcji tekstu
- Listy z wypunktowaniami
- Maksymalnie krótkie akapity – brak bloków tekstu
8. Sprawdź poprawność językową, korzystając ze swojej wiedzy i dostępnych narzędzi
Zanim opublikujesz swój tekst, upewnij się, czy nie zawiera rażących błędów językowych, które osłabią Twój wizerunek profesjonalisty. Korekta tekstu to proces, który wymaga cierpliwości i dokładności.
Używaj wtyczki language tool, która na bieżąco podkreśla wątpliwe fragmenty. Następnie wrzuć swój tekst do systemów sprawdzających takich jak Ortograf czy Jasnopis. Ten ostatni skupia się na wskazaniu poziomu skomplikowania tekstu. Na koniec warto otworzyć Chat GPT i zapytać go „Jak oceniasz ten tekst? Czy można w nim coś poprawić?”.